Saturday, September 9, 2017

Selsun Blue

Ini bukan nama filem tapi nama syampu. Sebelum ini saya alami masalah kelumumur yang teruk. Saya berambut tebal dan pendek. Bila musim panas, rambut rasa berair dan kelumur jatuh atas bahu. Bila tiba di rumah saya akan tanggalkan tudung dengan cepat sebab tak tahan gatal dan asyik garu kepala.

Kalau iklan syampu di televisyen, semua syampu yang diiklankan oleh perempuan cantik dan bertudung, saya dah pernah guna tapi satu pun tak sembuhkan kelumumur saya yang semakin menebal. Hinggakan saya minta emak saya  tanggalkan kelumumur yang tebal menggunakan sikat bergigi halus. Bila rambut panjang di paras bahu, saya tak tahan dengan keadaan rambut hinggakan kawan mak saya terperanjat bila melihat rambut pendek saya macam jantan malah saya pernah beritahu mak saya mahu botakkan kepala gara-gara kelumumur, gatal kepala dan berair bila waktu panas terik.

Saya mencuba Selsun Blue atas saranan kawan baik saya. Dia tunjukkan botol biru di satu tempat membeli belah. Botolnya kecil tapi harganya boleh tahan. Saya berkira-kira nak beli juga. Di lain hari, saya tak tahan dengan keadaan rambut saya malah saya bimbang jika berbau bila bertudung, saya pun beli syampu Selsun Blue. Seminggu saya pakai, Alhamdulilah kelumumur hilang dan tak rasa gatal malah tak berair. Saya risau juga kalau adakelumumur ada lagi. saya minta mak saya cari kelumumur yang tebal atas kepala. Mak saya kata, tak jumpa pun kelumumur atas kulit kepala lagi.


Botol ni seklai tengok macam botol pencuci baju. Pertama kali kawan baik saya tunjukkan, saya pandang muka dia dua kali. Dia kata, Iya Ida, syampu ni bagus. Kelumumur boleh hilang. Muka dia serius. Bila dah pakai, Alhamdulilah memang hilang masalah rambut tapi saya sekarang elakkan pakai tudung bila rambut basah. Botolnya pun sebesar 200 ml dan baunya pun wangi malah tak berbuih seperti syampu-syampu lain.

No comments: