Saturday, September 2, 2017

Sukan SEA 2017

Taraaaa
Rasa tak best pula bila Sukan SEA ke 29 berakhir pada malam 30 Ogos 2017. Sebelum ini Malaysia jadi tuan rumah sukan sea pada tahun 2001 di Kuala Lumpur. saya memilih Astro Arena untuk mengetahui perkembangan sukan-sukan yang dipertandingkan.
Paling best acara terjunan menyapu habis semua pingat. Amsyar Ahmad menembus kekecewaan dengan meraih 2 emas dan 1 perak. Saya tak lupa terjunan beliau di Singapura pada 2 tahun lepas amat mengecewakan. Semua atlit terjun  Malaysia bertaraf dunia.
Hoki Lelaki paling best sebab membelasah Myanmar dengan menyumbatkan gol sebanyak 14 kali pada perlawanan akhir. Jangan tak tahu sejak tahun 1975 hingga sekarang Joki malaysia amat digeruni pasukan lawan di Asia Tenggara.

Saya sedikit rasa tak syok bila badminton, sepak takraw tidak mampu menyanigi pihak lawan. pemain perseorangan negara lelaki belum ada yang mampu menyaingi Datuk Lee chong Wei. begitu juga Malaysia amsih ketandusan lompat kijang yang dulu  di dominasi oleh Zaki Sadri

Paling membanggakan, anak Merlimau Muhammad Khairul Hafiz menjadi manusia terpantas di Asia Tenggara. Sebelum ini Rabuan Pit, anak kelahiran Merlimau juga antara yang terpantas di Asia Tenggara. Sebelum ini anak-anak Merlimau mewarnai dunia hiburan seperti  seperti Ziana Zain, Anuar Zain, Nory, Khaidira Abu Zahar dan Ayda Jebat. Ada juga pelari negara seperti Badrol Baktiar. 

Di acara renang, Malaysia masih ketandusan perwnang wanita yang hebat seperti Nurul Huda Abdullah dan Tania Bego. Acara ini di dominasi oleh Singapura dengan keunggulan Schooling.

Mengenai bola sepak, malang 16 tahun lalu kembali menimpa skuad remaja bawah 22 tahun. pada tahun 2001, tempat yang sama, lawan yang sama, dan pengakhirannya juga sama. bagi saya, Thailand menang nasib atas kelalaian penjaga gol Malaysia. saya agak geram dengan aksi Safawi Rasid yang suka 'conquer' bola seorang diri. Dia seolah lupa 10 lagi rakan seperjuangan di atas padang.

No comments: