Saturday, September 2, 2017

A Mighty Heart







Filem lakonan Angelina Jolie berdasarkan kisah benar dan pengalaman wartawan majalah Glamour dan Kolumnis dari Perancis, Mariane Pearl ke Karachi, Pakistan untuk mencari suaminya, Danny yang di culik.

Novel yang ditulis oleh Mariane Pearl sendiri dan mengisahkan tentang bagaimana suaminya Daniel Pearl diculik di Karachi, Pakistan. Hanya karena Danny seorang Yahudi dan dianggap tali barut Amerika. Film ini menceritakan bagaimana ketabahan dan penantian Mariane menanti kabar suaminya  lebih dari sepuluh hari dalam keadaan hamil. 

Daniel Pearl atau Danny merupakan Wartawan  dari Wall Street Journal yang mengajak isterinya Mariane Pearl yang juga seorang Wartawan  untuk tinggal beberapa waktu di Karachi, Pakistan. Danny mahu menemubual seorang tokoh Islam bernama Sheikh Gilani. Danny sudah merancang sebuah pertemuan dengan tokoh Islam tersebut bantuan beberapa orang di Pakistan. Pertemuan yang di rancang sebenarnya adalah satu perangkap. Sheikh Gilani tidak tahu menahu yang  Wartawan Amerika yang datang mahu menemubualnya. Sheikh Gilani  sendiri pun sebenarnya selalu menolak setiap permintaan wawancara

Filem berat ini melibatkan NGO, Wartawan, Wall Street Journal, polis Pakistan, FBI dan sebagainya termasuk Mariane bagaimana untuk mencari Danny, Wartawan Wall Street Journal. Mereka mencari dan membaca  semua email yang ada di komputer Danny. Javed, CID Pakistan memberikan akses untuk menyemak semua talian telefon, serta menyemak identiti nombor-nombor telefon yang mungkin berkait rapat  dengan penculikan Danny  Filem ini juga menggambarkan kehidupan dan masyarakat Pakistan yang beragama Islam. Keadaan semakin tegang bila Danny dikatakan mata-mata Amerika yang menyamar sebagai Wartawan. Asra, seirang muslim memaklumkan bahawa India dan Pakistan memiliki hubungan yang tidak baik lantaran berbeza agama dan fahaman.
Babak Mariane meraung, dan menangis bila mendapat tahu suaminya mati terus wajahnya serius bertanyakan kepada penyiasat macam mana tahu suaminya mati?

Filem ini di adaptasi dari buku A Mighty Heart: The Brave Life and Death of My Husband Danny Pearl yang di tulis sendiri oleh Mariane Pearl dan filem ini diterbitkan oleh Brad Pitt. 
Filem ini sangat best!

No comments: