Saturday, August 19, 2017

Ulasan Novel: Marina

Assalamualaikum



Ini adalah kali pertama saya membaca novel tulisan Saidee Nor Azam yang bertajuk Marina. Sebelum ini saya ada baca antologi tulisan Saidee Noor Azam melalui buku antologi bertajuk Marina. Saya tereksan dengan novelet tersebut. Sebuah kisha seram yang menarik maka di lanjutkan menjadi sebuah novel.

Saya suka plot dan watak perwatakan yang di garapkan dalam novel ini cuma roh Jamaliah tidak membnatu sangat dalam konflik yang di hadapi oleh Marina dan suami serta anak kecilnya. Pengakhirannya meninggatkan saya pada filem Dark Water. Sejujurnya bila perpisahan antara ibu dana nak sebenarnya meninggalkan kesan yang sangat mendalam.

Marina baru pulih dari sakit mental dan tekanan jiwa dan mengahwini Aiman yang sanggup menantinya keluar dari Hospital Sakit Jiwa. keluarga kecil mereka berdua dikurniakan mylin. Tiga berana pindah ke sebuah banglo yang dibelikan oleh Aiman tanda cinta dan sayangnya pada Marina.

Konflik semakin hebat bila Aiman meninggal dunia lantas Marina dan Mylin di himpit rasa takut. Ashikin, sahabat kolej Marina datang untuk membantu dengan kudrat yang ada. Mereka bertiga berdepan dengan semangat roh hitam. Mylin meninggatkan saya pada pelakon kanak-kanak yang berlakon dalam filem seram Poltergeist sehingga di bawa masuk ke alam kematian.

Kisah seram yang padat walaupun pengakhirannya agak menyedihkan dan saya bagi 4/5 bintang!

No comments: