Tuesday, September 29, 2020

13 Reason Why

13 Reason Why

Netflix




Siri adaptasi novel karya Jay Asher berkisar mengenai kehidupan remaja di Sekolah Tinggi Libertty. Pada permulaan siri ini, Clay Jensen, seorang junior di Liberty, menerima satu set tujuh kaset yang dirakam oleh Hannah Baker, rakannya yang membunuh diri. Pada kaset itu, Hannah telah merakam harian audio yang penuh emosi dan menjelaskan 13 sebab mengapa dia bunuh diri.

Dari tujuh pita itu akan ada  misteri yang saling berkait, semakin mendalam, dan penonton akan memikirkan dan tercari-cari masalah Hannah Baker yang menyebabkan dia membunuh diri.  


Musim kedua berkisar mengenai tuntutan mahkamah oleh ibu bapa Hannah terhadap Liberty, dengan maklumat setiap individu di kaset tersebut dipanggil untuk didakwa. Siri ini berakhir dengan adegan serangan yang sangat kontroversi yang melibatkan pelajar Liberty,




Musim ketiga ditetapkan lapan bulan selepas akhir musim kedua. Clay dan rakan-rakanny berjuang untuk cubaan pembunuhan Tyler di Spring Fling dan membantunya dalam proses pemulihan. Namun, ketegangan berlaku didih semasa Homecoming Liberty High, yang menyebabkan pembunuhan bekas pelajar Liberty High School, Bryce Walker.



Musim keempat berkisar pada kesihatan mental Clay yang merosot akibat peristiwa sebelumnya. Ketegangan terjadisekali lagi ketika pasukan bola sepak menyrksa Clay dan berusaha mencari kebenaran di sebalik kematian Bryce. Pentadbiran Liberty High menetapkan langkah-langkah keselamatan yang lebih ketat di kampus, yang menyebabkan ketegangan pelajar kemudian menyebabkan konfrontasi ganas antara polis tempatan dan pelajar Liberty.

No comments: