Saturday, May 28, 2011

Sagu hati sumber Inspirasi

Salam
Kiri: Ketua IPM, ketua IKSEP, Ketua Menteri Melaka, Senator dan pengarah DBPWS

Saya dibarisan nombor dua, di kiri sekali

Pada 26 Mei 2011 saya dan emak ditemani sahabat baik emak saya, Makcik Timah. meskipun agak terlewat saya rasa majlis akan dimula lambat. Sebaik sahaja tiba di perpustam, saya melihat ebgitu ramai manusia maklumlah majlis yang diadakan adalah peringkat negeri melaka. saya benar - benar teruja. walaupun sekadar mengutip sagu hati saya amat berpuas hati. Setiap kali masuk pertandingan penulisan, saya memang ada tempat. tempat yang paling baik pun tempat nombor tiga dan paling bertuah pun tempat saguhati. Sejujurnya saya mahu bertemu dnegan teman - teman penulis kelahiran negeri Melaka dan juga ahli - ahli IPM.
Saya mengambil tempat yang dikhaskan. Kiri saya adalah seorang wnaita berusia 40-an bergelar guru dan sebelah kanan saya adalah seorang Jurutera yang juga dalam lingkungan usia 40-an. Sesekali kami bernorak mengenai dunia penulisan.
Sementara menanti kedatangan ketua Menteri Melaka, kami dihiburkan dengan deklamasi sajak.
Sebaik sahaja KM sampai, kami pun berdiri menyanyikan lagu negaraku, Melaka Jaya dan lagu Melaka Maju.
Ucapan dimulakan dengan ketua IPM iaitu Hj Mokhtar Yassin diikuti dengan ucapan KM yang banyak memberi semangat dan inpirasi agar terus menulis. Memudian Pengarah DBDPWS mengulas mengenai pemilihan pemenang. cerpen yang diterima adalahs ebanyak 88 buah dan puisi sebanyak 103 buah. Pemilihan dipilih mengikut tema, teknik penulisan, dan sebagainya. walaupun kalau dilihat cerpen dan puisi itu kelihatan biasa namun ia ada mutu dan kualiti jika dikaji. Persoalan dan tema yang banyak diterima adalah cinta. Namun pengarah menengaskan persoalan intelektual harus dikukuhkan.
Pada saya, persoalan cinta adalah persoalan yang murah sangat. Sejujurnya saya tidak berminat dnegan cerpen berunsur cinta melainkan novel cinta yang banyak menggarap persoalan lain selain cinta. jadi untuk menghasilkan cerpen, banyak perkara yang harus dikaji. Begitu juga dengan puisi yang menilai dari segi metafora, perlambangan, diksi dan sebagainya.
Seterusnya Km merasmikan buku antologi bertajuk Ombak dan pantai yang memeuatkan hasil - hasil tulisan anak - anak negeri Melaka yang menganggotai IPM.
saya juga mahu mengucapkan tahniah kepada pensyarah UPM saya iaitu, Prof madya Arbak Othman, yang mengajar saya subjek Fonetik dan Fonologi di UPM. Rupa - ruoanya beliau adalah anak kelahiran Merlimau, orang kampung saya rupanya. saya selalu terjumpa puisi Prof Madya Arbak di majalah - majalah terbitan DBP
Sesi penyampain hadiah dijalankan. Tamat sahaja sesi penyampaian, saya, emak dan kawan emak menjamu selera mi goreng dan nasi impit bersama kari ayam. Yummy! memang sedap. saya bertambah dua kali hehehheheh.
Saya nak mengucapkan terima kasih kepada Tuan  Razali Endun kerana mengepos borang sayembara cerpen dan puisi, menghadiahi saya buku tulisan beliau bertajuk Ranum dan juga borang menjadi ahli IPM. Teri ma Kasih banyak - banyak

Brosur

Sijil

Buku Ombak dan Pantai yang dirasmikan oleh KM dan kiri kanan tu adalah tulsian pelajar - pelajar sekolah dari Melaka dan Johor

No comments: