Saturday, February 2, 2019

The Reader

The Reader


Sebuah filem adaptasi novel Jerman,  yang saya rasakan hebat dan menarik perhatian saya untuk menonton hingga habis. Lakonan kate Winslet tidak mengecewakan sejak saya mengenalinya melalui filem Titanic. Filem ini berkisarkan hubungan lelaki muda lakonan lelaki German, David Kross dengan wanita berusia. Hubungan ini antara lelaki berusia 15 tahun dengan wanita berusia 36 tahun yang berlanjutan sehingga hubungan seks. Hanna gemarkan  Michael membaca buku untuknya. pelbagai buku cerita dan Sastera. kisah antara pendengar dan pembaca buku cerita.


 Hubungan pada musim panas itu berakhir apabila Hanna menghilangkan diri secara tiba-tiba. 1966, Michael melanjutkan pengajian Undang-undang di Universiti Heidelberg. Michael dikehendaki menyertai  sebahagian seminar Khas untuk satu kes  beberapa wanita dituduh membiarkan 300 wanita Yahudi mati di dalam gereja yang terbakar.Michael terkejut melihat bahawa Hanna adalah salah seorang defendan. Ternyata Hanna meninggalkan Michael pergi dari Berlin dan kemudian bekerja sebagai anggota SS yang ditugaskan di Kamp Konsentrasi Yahudi di Auschwtz sebagai penjaga Tahanan Nazi.

Daripada setiap saksi yang di dalam mahkmah untuk membuktikan Hanna bersalah, barulah Michael  rahsia Hanna: dia buta huruf, satu fakta dia telah menyembunyikan sepanjang hidupnya.  Hanna menerima hukuman penjara seumur hidup.  Sementara itu, Michael lakonan Ralph Fiennes telah  berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan,  Julia dan turut mengalami perceraian.

Michael mendapatkan semula buku-bukunya dari zaman Hanna dan dia, dia mula membacanya ke perakam pita, yang kemudiannya diposkan kepada kepada Hanna. Hanna mula meminjam buku dari perpustakaan penjara dan mengajar dirinya membaca dan menulis dengan mengikuti bersama-sama dengan pita Michael. Hanna mula menulis surat kepada Michael, yang pertama secara ringkas, nota seperti kanak-kanak, dan seiring dengan berjalannya waktu, suratnya mencerminkan secara bertahapnya meningkatkan celik huruf.

Pada tahun 1988, Pegawai Penjara lakonan Linda Bassett  menghubungi Michael untuk mendapatkan bantuan untuk Hanna keluar dari penjara lebih awal di atas sikap baiknya. hanna banyak berubah  dengan peralihan Hanna ke dalam masyarakat selepas pelepasan awalnya untuk kelakuan yang baik.

Namun pengakhirannya agak menyedihkan. Filem ini mengajar erti kemanusiaan bukan Nazi semata-mata. Hubungan sulit yang dirasakan hubungan romantis yang sulit untuk diperkatakan. Michael benar-benar menghargai wanita yang memperkenalkan cinta dan seks. Dia seorang lelaki muda yang jatuh cinta kepada seorang wanita tua yang rumit, sukar dan mengawalnya. Itulah kisahnya

Daripada filem ini,Academy Awards, BAFTA Awards, Broadcast Film Critics Association, Golden Globe Awards dan  Screen Actors Guild Awards telah mengangkat Kate Winslet sebagai pelakon terbaik.



No comments: