Sunday, July 22, 2018

Bingit



Saya dapatkan buku ini dari sahabat gua yang juga penulis buku Bingit. Pertama kali tengok muka depan novel ini, di kepala gua mungkin kisah banduan. Bak kata penulisnya, kau baca arr dulu, baru kau tahu. Sejujurnya membaca buku-buku terbitan FIXI saya agak memilih. Bak kata kawan saya bukan penulis, kau sebagai Penulis harus berfikiran terbuka. Jangan ego dengan buku-buku sebegini. kau kena baca semua buku baru verstile! 

Hidup seorang lelaki jadi bingit apabila hidupnya huru hara. kemunculan  Tony. Lebih membingitkan bila ada perempuan mengandungkan anaknya tanpa nikah. Bingit buku ini membawa maksud huru-hara. Hidupnya kacau bilau dan tidak tentu arah.

Saya membaca. serius, saya terkejut. Wah, penulisan yang begitu berani lebih -lebih lagi penulisnya seorang wanita. namun bagi saya penulisannya jujur dari hati seperti air mengalir yang kadang -kadang tenang tetapi berkocak juga. Dialog yang disampaikan itu membuatkan saya membaca sambil menuturkannya. Ingi rasanya bila jadi gua dan lu.

Bingit bukan buku  kosong tetapi bermesej dari segi apa yang ingin disampaikan oleh penulis. Itulah yang berlaku di kalangan masyarakat. Penulisnya yang saya kenali seorang yang terbuka dan bersahaja. Bercakap  dan berbual antara kami berdua, kami bualkan sahaja tanpa sekatan. begitulah hidup penulis tetapi pemikiran kami agak berbeza.

Berbalik pada Bingit, kita tidak boleh menidakkan. Meskipun ada kecaman dan teguran, kita tidak boleh menutupnya. penulis menulis melalui penglihatannya sendiri. Barangkali pengalaman sendiri atau orang lain. watak utamanya juga berperang dengan diri sendiri. Buku ini mengajar pembaca agar lebih berhati-hati memilih soal kawan, berkenalan dnegan seseorang, jauhi benda-benda yang terlarang dan diharamkan. Ringkas sahaja tapi perjalanan novel Bingit ini mampu mendidik pembaca.

Setiap buku ada nilainya. Ada mesejnya. Pemerhatian dan pengalaman penulis sebenarnya sangat bermakna lalu menghasilkan sebuah buku.

Gua gerak lu,pape roger!


No comments: