Sunday, November 27, 2016

Ulasan Novel: Gila Tak Rindu!

Assalamualaikum



Dah lama tak layan novel santai, ringan dan popular. Ini kali pertama saya baca novel  Murni Aqila. Ada sentuhan Korea. Nama watak utamanya Nomi  pun dah dekat-dekat dengan Nami. Saya baca novel ini membuatkan saya tersenyum bila Nomi ambil dan jemput Adib Baihaqi pergi kerja dan balik kerja. Bila berangan sekejap, terbayang aksi comel dua watak hero dan heroine. Alaaa dah lama weiii tak layan novel-novel cinta-cinta begini.

Okeylah, perkenalan melalui Wechat sehinggakan Risham meminta Adib menggantikan tempat dia untuk menemui Nomi. Watak Nomi menarik sebagai wanita yang berdikari memiliki butik dan tudung sendiri dan dikatakan ada iras-iras Hana Tajima. Okey sebelum itu Adib dan Nomi sudah bertemu secara kebetulan di jalan raya tetapi mereka berdua bertekak.

Bila Nomi menemui Mr Crab, dia tidak menyangka Mr Crab adalah mamat yang dia temui di lampu isyarat. Pada masa itu Adib menyimpan perasaan pada Hazza. Risham sudah ada Kisya. Maka pertemuan dingin dan diakhiri dengan satu insiden yang menyebabkan Nomi di denda. Dari situ membibitkan perasaan cinta. Sebelum Adib ada perasaan pada Nomi, Adib kecewa apabila Hazza memilih Helmi. Risham sudah pun bertunang dengan Kisya.

Konfliknya bermula apabila Hazza ditinggalkan Helmi. Risham sudah mual dan muak dengan Kisya yang amat mengongkong dan cemburu. Hazza dan Risham berpakat untuk memisahkan Adib dan Nomi yang baru sebulan mendirikan rumahtangga. Jadi dari situ hubungan pasangan suami isteri renggang sehinggakan Risham menjatuhkan talak ke atas Nomi.

3/5 Bintang

No comments: