Sunday, September 11, 2016

Rudy Habibie




Akhirnya dapat juga saya tonton filem ini di Astro Best. Saya tidak berkesempatan tonton di pawagam tempoh hari lantaran kesibukan dan kekangan waktu. Hanung Bramantyo adalah pengarah Indonesia kesukaan saya. 

Saya hanya boleh berikan 4/5 bintang. Ini secara peribadi saya. Lakonan Reza Rahadian memang tidak mengecewakan. Bagi apa saja watak dia mampu membawakannya dengan baik. Saya jatuh cinta dengan lakonannya sewaktu Habibie dan Ainun. Dia mampu menggerakkan tubuh badan mantan Presiden ketiga republik, Prof Dr Ing Bacharudin Jusuf Habibie itu dengan baik sekali. Mimik muka yang bersahaja bagi wajah kacaknya begitu menyerlah sekali. Tiada apa yang mengecewakan bila menonton karakternya.

Bagi menonton sekuel filem ini pula, saya berpuas hati. Filem yang mengembalikan nostalgia lama di Aachen, Jerman awal tahun 60-an yang berkisarkan impian, persahabatan dan percintaan. Dia ingin menjadi mata air bagi cita-cita Indonesia untuk menghasilkan pesawat sendiri suatu hari nanti. Ilona juga tewas dengan cinta Rudy Habibie yang begitu mencintai Indonesia. Rudy Habibie bukan lelaki yang memungkiri janji namun dia berusaha untuk memuaskan hati semua orang. Cintanya kepada Islam begitu kuat sehinggakan ibunya sendiri menemui Ilona agar memahami yang keluarganya amat taat kepada Islam. Ibunya juga bimbang seandai cinta Ilona menggoyahkan iman Rudy Habibie terhadap Islam.

Bagi Rudy Habibie, Islam ada di mana-mana. Dia berani menunaikan solat di mana-mana meskipun berani masuk ke dalam gereja. Perwatakan Rudy Habibie nampak tenang namun dia sanggup memberontak bagi mempertahankan impiannya. malahan dia bertahan dan bergaduh dengan pelajar tentera yang dibiayai kerajaan Indonesia demi cita-citanya. Rudy Habibie juga seorang yang lucu. Rakyat Jerman bagaikan tidak percaya yang Rudy Habibie mampu bercakap dalam bahasa Jerman. keluarga aku orang kanibal dan pernah makan seorang rakyat Jerman  sebab itu aku pandai berbahasa Jerman, begitulah lebih kurang ayat Rudy Habibie sehinggakan ada yang takut mendekatinya. keberaniannya berdepan dengan pelajar senior menggambarkan Rudy Habibie seseorang sanggup mengambil risiko.

Filem ini sesuai ditonton oleh anak-anak muda terutama yang menuntut di IPT dan mengambil watak ini sebagai sumber inspirasi. sSosok ulung ini memberi nafas cinta  tehadap negaranya sendiri.

No comments: