Saturday, January 2, 2016

Projek 2016: Manuskrip Cinta 7 Negara


Lila Suhaili pelajar Ph.D Komunikasi membuat keputusan untuk mengembara setelah mendapat tahu arwah ibunya meninggalkan sejumlah wang yang banyak untuk  hidupnya nanti. Wang yang banyak itu adalah kiriman dari sahabat lama arwah ibunya Stephanie yang berada di London. Tanpa pengetahuan Lila Suhaili arwah ibunya adalah bekas pelukis yang pernah bermastatutin di UK. Stephanie telah membantu menjual hasil-hasil  arwah ibu Lila Suhaili.

Lila Suhaili yang rasa terpinggir dengan keluarga sendiri membawa diri sambil emnyiapkan tesisinya. Dia tidak mahu berasa tertekan berada di rumah. Dia merancang magu menyinggah perpustakaan yang dilawati setiap negara.

Bermula di Bali, dia bertemu dengan lelaki bernama Alamsyahrizal yang kecewa, kekasihnya berkahwin dengan lelaki lain. Malahan di Bali, dia bertemu dengan bekas kekasih arwah ibunya, Bambang yang masih bujang.

Dari Bali ke Singapura seterusnya ke  Thailand dia asyik tertembung dengan Alamsyahrizal. Dia beranggapan  lelaki Minangkabau itu sengaja mahu mengintip dia. Hinggakan ke destinasi terakhir di UK, dia bertemu lagi dengan Alamsyahrizal. Lila Suhaili tertanya-tanya adakah lelaki kelahiran rembau ini jodohnya?

No comments: